محمد مجتبی زاده؛ نقی کمالی؛ هادی رنجی حاجی بابا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه فکری و اخلاق سازمانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری موردمطالعه این تحقیق، معلمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر زنجان بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بوده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه فکری و اخلاق سازمانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری موردمطالعه این تحقیق، معلمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر زنجان بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بوده است. بر این اساس، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 366 نفر انتخاب شد. 171 نفر از افراد نمونه را معلمان زن و 195 نفر را معلمان مرد تشکیل داده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس، پرسشنامه اخلاق سازمانی هانت و همکاران و پرسشنامه عملکرد سازمانی پاترسون بوده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و روش رگرسیون؛ و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل نشان داد که بین سرمایه فکری، اخلاق سازمانی و عملکرد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد. همچنین، سرمایه فکری و اخلاق سازمانی توان پیشبینی عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی را دارد.